LEERWEG

VISUELE VAARDIGHEDEN

 

Eerst theorie met een beetje praktijk:

module 1:1: ruimte, Skeffington, 21 puntentest, waarnemen en voorstellen

module 1:2: ruimte, brillen en zo, veranderingen, centraal en perifeer kijken

module 2:1: visuele ontwikkeling, Suchoff, Piaget en Gesell

module 2:2: samenhang met reflexen, lateralisatie en oog-hand coordinatie

 

Deze modules heb je nodig om te leren hoe optologie (behavioural optometry) in elkaar zit; je moet het denken kunnen begrijpen. Je hebt ze nodig voor het praktijkdeel:

 

4 x 8 uur visuele trainingen.

Deze sessie zijn gebaseerd op de casus van een jongen van 8.

Als je hier mee klaar bent, kan je zelfstandig met kinderen de oefeningen doen die de optoloog/behavioural optometrist aangeeft.

 

Reacties van de cursisten:

 

'De strakke planning van de cursusinhoud vind ik fijn. Ik had het niet willen missen en doe zeker wat met al je lessen en aandachtspunten. Je hebt me met andere ogen naar mijn werkwijze laten kijken en vooral antwoorden gegeven op veel vragen die ik in de praktijk tegen kom'.

K.v.K. - optometrist

 

'De cursus visuele vaardigheden heeft mij veel meer inzicht gegeven in de ontwikkeling en werking van het visuele systeem en daaraan gekoppeld de ontwikkeling van het kind. Duidelijke uitleg en ook praktische oefeningen om zelf mee aan de slag te gaan. Zeer aan te raden dus!'

M.A-W. - neuro-ontwikkelings therapeut en EMDR therapeut.

 

'Voor mij was de cursus visuele vaardigheden een goede aanvulling en horizonverbreding naast mijn studie optometrie en werkzaamheden in de optiekzaak. Nu probeer ik vaker in de zaak visuele vaardigheden te onderzoeken en eventueel te ondersteunen met training.

Het eerste deel van de cursus gaat over de theorie en visie achter visuele vaardigheden en de ontwikkeling daarin. Dit is af en toe wel wat veel maar uiteindelijk valt alles wel op z'n plek.

Het tweede deel van de cursus zijn echte hands-on en praktijklessen. Hierin leerden we wat voor trainingen en oefeningen je met clienten kan gaan doen en waar deze oefeningen toe dienen.

Verder was iedere keer de lokatie en catering uitstekend geregeld!'

V.S. - student optometrie

 

'Als orthopedagoog, als ervaringsdeskundige in visuele training en als mens, heb ik veel geleerd van de leergang visuele vaardigheden. Alle theorie en uitleg voelen als logisch en natuurlijk. Voor mij was het niet veel leren, maar veel herkennen. Ik neem dit alles mee in mijn ontwikkeling als orthopedagoog en visueel trainer.

Het eerste deel is theoriegericht. Dit vond ik heel fijn, omdat ik veel achtergrondinformatie en theorie nodig heb om nieuwe stof eigen te maken. Het tweede deel is meer praktijkgericht om de oefeningen en dergelijke onder de knie te krijgen. Al met al is deze leergang een aanrader en een verrijking!'

E.G. - orthopedagoog en ondernemer

 

'Ik kan niet uitleggen hoeveel muntjes en puzzelstukjes je op z'n plek hebt laten vallen!'

N.N. - intern begeleider BO

 

'Inspirerend en leerzaam. Weer blijkt dat met visuele training veel te bereiken is'.

P.v.K. - opticien