Zo heerlijk: leren. Ik houd vreselijk van leren.

Leeg schrift en volle vulpen.

Een beetje nerveus voor al dat nieuwe, verwachtingen, zachte spanning bij de eerste les. Halverwege helemaal de draad kwijt, er niets meer van begrijpen. Dapper doorgaan. Totdat er ineens het moment is dat je het licht ziet. Het begrijpt. Het kan koppelen aan wat je al weet. Het je eigen maakt, je eigen visie vormt. Het in je denken komt, het je taal wordt. Het van jou is. Glorieus.

Ik houd van leren.

Van leerling zijn, van leraar zijn. Ik vind het heerlijk les te geven. Het avontuur: wat pakken ze er uit op, wat kunnen ze er mee. Hoe kom ik zo dicht mogelijk bij ze, hoe krijgen ze de ruimte. Het is een dans, het is samen. En dit leerde ik pas toen ik eenmaal leraar was.

Mijn leraren, het zijn er veel. Ze doen allemaal mee:

Mijn moeder Truus: ze leerde me rust, reinheid en regelmaat. Handwerken en cake bakken. Ze zei: ga ook om met kinderen die anders zijn dan jij. Leer de taal van het land waar je woont, tijdelijk of niet. Wees oorspronkelijk, loop niet met anderen mee.

Vader Frits, een milde en tolerante man. Hij hield zo van autorijden en was roekeloos: volle vaart langs ravijnen met een slingerend aanhangertje, zijn kinderen hard zingend 'Love me do', achterin. Onbegaanbare wegen zocht hij en aan het eind zagen we roze flamingo's. Hij leerde me dat het veilig is te verdwalen.

Kind Hars. Zo dierbaar, zo leuk. Door hem heb ik neutrale compassie geleerd. Hij leert ons dat je kan zingen als je niet kan spreken.

Expat gezin en dus veel gereis. Zeven basisscholen! Daardoor leerde ik me aanpassen aan nieuwe situaties en groepen.

Eenmaal gesettled in Voorburg het Christelijk lyceum. Zo fijn was het daar, ik heb er leren denken. En mocht elke klas dubbel doen, dat is een weelde. Ik gun het iedereen.

Beroepsopleiding in Haarlem, de NS (nee, niet van de spoorwegen). Alles van textiel, antiek en modern, alles ook zelf maken. Tekenen en boetseren, kunstgeschiedenis. Gestoeld op het Bauhaus- een soort gildesysteem. Ik houd erg van die manier van leren. Diepgang vinden.

En zomaar - per ongelijk eigenlijk - voor de klas. Het was nooit mijn ambitie, maar eenmaal daar, eenmaal op de MVOschool in Lisse: hier moet ik wezen. Het rook er  naar huishoudschool (dat was het ook geweest, ik kwam net in het jaar dat alles daar veranderde) en het omarmde mij. De leerlingen, de collega's en de plek. En ik omarmde het.

En dan iets volledig anders:

de optologie.

Zo anders dat ik het niet makkelijk kon stallen in mijn brein. Het duurde lang, heel lang. Maar eenmaal daar, ging het nooit meer weg. Het zit overal tussen.

Drie jaar bij Hans van der Brink (Instituut voor Optologie in Soest) op cursus gezeten, daar ook stage gelopen.

En na Hans zoveel anderen die stukken uit dat enorme vakgebied hebben overgedragen.

Opvallend stralend zijn ze allemaal als ze over hun vak spreken.

Robbert Michael Kaplan: 'Enjoy the blur'

John Hensen: 'Teach him to fall'.

Irwin Suchoff: De visueeel ruimtelijke ontwikkeling van het kind.

Harry Wachs: 'Thinking goes to school', Piaget in de praktijk.

G.N. Getman: de grondlegger van de devellopmental optometry: 'How to devellop your childs intelligence'.

Jacob Liberman. Hij bestrijdt de stelling: 'if you name it you tame it'. Juist niet vindt hij: 'if you name it you kill it'. Helemaal waar.

Robbert Sanet: Enhancing visual performance.

Peter Blyth: De reflexen en hun relatie tot oogmotoriek.

Christel Soffers: Zij won een studiebeurs en ging naar SUNY. Daar leerde ze visuele trainingsprocedures  van Irwin Suchoff en dat gaf ze aan ons door. Een jaar lang!

Al Sutton: 'You are not a myope - you are open'. Thank you Al.

Greg Gilman: 'Teach the body and the mind will fourish'.

Stefan Werbrouck: Hij heeft de 21 puntentest toegepast op de werking van de chakra's.

Stefan Ingersoll: Stefan heeft een school opgericht waar alle kinderen de visuele analyse afgenomen krijgen. Pas als ze er rijp voor zijn volgens die screening krijgen ze les in lezen en schrijven. Hij ontdekte dat het vaak voorkomt dat dat pas zo is bij meisjes als ze 8 zijn, bij jongens met 10 jaar!

En dat liep vanzelf over in cursussen Syntonics: 2000 in Saint Louis en 2001 in Niagara Falls. Overdonderend interessant. Larry Wallace, Ray Gottlieb, Sara Cobb, Charles Butts en al die anderen. Later hier nog heel veel meer van Stefan Collier geleerd.

Touch for health 1, 2 en 3. Ik kan wintertenen genezen.

Rumi: 'Als je helemaal onthutst en in de war bent, heb dan geduld. Geduld is de sleutel tot grote vreugde'.

Lao Tse: alles

Voor mijn persoonlijk geluk heb ik zo veel geleerd met Huguette Geyssens (www.coaching-company.nl). Ga maar eens kijken, zei ze vaak. Doe dat nu ook maar op haar site.

Ze stuurde me naar Barry Goodfield (www.goodfieldinstitute.com). In hypnose stond ik met mijn gezicht tegen de muur. 'What is the matter' vroeg hij. 'I don't know what to do', zei ik. 'Go deeper'. En dat deed ik en het trauma loste op. Mijn 39ste verjaardag is de eerste die ik echt gevierd heb.

En nu ben ik Taoistische Transformatie Technieken aan het leren(www.taotraining.nl).

En sinds 2016 gecertificeerd vallei coach www.vallei-orgasme.nl