Volgens onze beroepsvereniging, ook de overkoepelende uit de USA, geef je visuele training als dat geindiceerd is door de visuele analyse. Dus niet zomaar op eigen houtje. Dat doe ik ook niet. Vanaf het begin in 1988 worden de mensen hierheen doorverwezen door de optoloog. In oorsprong waren dat er 12, met 6 ervan werkte ik samen. Zij hadden allemaal individuele visies op het vak, waardoor ik het heel breed heb geleerd. Het allermeest heb ik met Henk Rensen van het Optologisch Centrum Purmerend (www.optologie.nl) gewerkt. We hebben heel lang en heel veel samen gedaan. Ik begijp wat hij zegt. Hij zei: 'never change a winning team' en dat doen we dus ook niet.

2005 kwam ik in kontakt met Kees Zwaan. Dat was zo inspirerend dat we een briljant plan maakten en ik vier jaar bij hem in dat mooie stadje Brielle kwam. Kees is zo mogelijk nog meer aan het leren dan ik en past dat allemaal toe in zijn begeleidingsmogelijkheden. Een heel creatief mens. www.RTPBrielle.nl

Een aantal jaren geleden was ik een pas-op-de-plaats aan het maken: 'wat wil ik nog allemaal met de praktijk?'

Daar kwamen twee hoofdzaken uit: ik wil veel meer van syntonics weten en zocht kontakt met Stefan Collier. Samen hebben we in 2009 en 2010 vier cursussen kunnen organiseren. 

De ander wens was: ik wil wat met de tooties doen. Ik werk al zo lang met ze, ben dol op ze, kan er zoveel mee, dus wilde ik weer eens nieuwe kopen. Dat kan bij Thea. (www.spelenmoet.nl). Zij vroeg me mee te denken aan een projekt wat ze aan het opzetten was. Uiteindelijk is dat de leergang: Beter Leren Door Spelen (www.beterlerendoorspelen.nl) geworden. Het is een online cursus voor scholen en professionals. Als je het aanschaft, krijg je wekelijks info en een inspirerende video. Op een groot aantal ervan ik vertel ik over de visuele vaardigheden: een beetje een mini-cursus optologie. We willen eigenlijk benadrukken dat kinderen uit zich zelf ontwikkelen, maar dat door allerlei omstandigheden ze daarin tegengehouden worden. Hoe kan je dat voorkomen. En in groep 1 en 2 stimuleren dat te blijven doen, zodat er een goede basis is voor het leren daarna.